Blogg

Läs det senaste från vår blogg

Här bjuder vi på kunskaper och nyheter om den senaste tekniken och utvecklingen. 

Alla Content Marketing SSL Säkerhet Webbdesign
Shoe adverts on google within laptop

2019-08-15

Så optimerar du dina bilder för Google

Både filmer och bilder tar allt större plats på Google idag. Flera studier visar hur allt fler använder sig av Googles menyalternativ ”Bilder” eller ”Videor”, som finns under sökfältet, när de letar efter något på Internet. Inte så konstigt när konkurrensen om de organiska sökresultaten hårdnar och det gäller att sticka ut. För den som söker information har det också en rad fördelar, då man utan att klicka in på en länk kan bedöma om det är rätt produkt man letar efter. Därför är det otroligt viktigt hur du optimerar dina bilder för webben. Nu under sommaren har Google även gått ut med vissa nyheter som gör detta ännu mer relevant.

app code

2019-05-24

Att bygga webbappar med ReactJS

React, eller ReactJS, är på mångas läppar och de insatta har kallat det en ”revolution” och det ”största som hänt webbutvecklingen på tio år”. Men få förstår nog egentligen vad det innebär. React släpptes 2015 av Facebook i syfte att ta fram ett mer resurseffektivt utvecklingsramverk. Det är baserat på JavaScript och är släppt som öppen källkod. Utöver Facebooks tjänster används ramverket idag även av jättar som Instagram, Netflix och Airbnb.

årsredovisning1

2019-05-14

Digital årsredovisning

Digital årsredovisning, eller i alla fall en digital version av den, är trend som vuxit sig allt starkare på senare år. Att redovisa det gångna året är en viktig del av ett företags kommunikation, och årsredovisningen är ett av flera sätt att göra en sammanställning av en organisations räkenskaper och förvaltning för ett räkenskapsår. Genom att göra årsredovisningen digital på en effektiv plattform blir den mer tillgängligt och öppnar möjligheter att göra den mer visuellt tilltalande.

Inka20 personell

2019-04-15

20 år gör oss till en av Malmös mest rutinerade byråer

Vår webbyrå fyller 20 år! Och det känns riktigt kul att titta tillbaka och se resan vi gjort. I tidernas begynnelse var vi fyra vänner som ville jobba med webbproduktion och webbaserade system, och från det har vi vuxit till en fullservicebyrå för digital kommunikation.

ecommerce funnel imagery

2019-03-01

E-handel B2B – En trendspaning

Att e-handel ökar konstant får vi ständiga rapporter om och nu är det en marknad som håller på att mogna. E-handel inom B2B har varit på gång länge och ökar konstant år från år. I vissa segment kan det gå långsammare då det kan finnas vissa tröghetsaspekter i form av tekniska och kulturella motstånd. Men att framtiden finns inom e-handel är givet och de som hittar rätt koncept i tid har alla förutsättningar för att lyckas gentemot sina konkurrenter. En generell tendens är att köpbeteende inom B2B allt mer liknar beteendet inom B2C och att kunderna stegvis ökar sina krav på den digitala affären.

google flowchart

2019-02-22

Googles analysverktyg till hemsidor - en översikt

Den långsiktiga utvecklingen av en hemsida är viktig för att den ska nå upp till sina mål. Men för att uppnå målen krävs insamling av en mängd data och här finns många olika program att välja mellan. De mest populära kommer (så klart) från Google och de är dessutom gratis. Ibland kan det dock vara svårt att förstå vad varje program egentligen gör och hur de bidrar till bättre data om din hemsida. Här kommer en sammanställning av Googles mest populära program som på något sätt integreras med din hemsida. Det finns fler relevanta program än dessa, men vi har fokuserat på dem som du kopplar ihop din hemsida med. Meningen är inte att du som sidägare måste vara inne i samtliga program och eller kunna dem i detalj då det ofta är en byrå som hjälper till med detta. Men det kan vara bra att ha en övergripande bild kring vilken typ av information man kan förvänta sig från respektive tjänst.

2019-01-21

Digitala trender 2019 med 5 handfasta tips

365 dagar har passerat och 2018 är slut sedan en tid tillbaka. Ett digitalt spännande år med en rad olika förändringar har nått sin slutpunkt. Den största var lanseringen av GDPR som påverkade vårt sätt att hantera personuppgifter, vilket påverkade förmågan för hur vi kan marknadsföra oss mot befintliga kunder. Hur mycket det kommer påverka oss får framtiden utvisa. Google har också gjort en rad olika förändringar (som vanligt) som bl.a. tar större hänsyn till hemsidans hastighet utifrån ranking. Röstsök har också tagit stora steg in i folkhemmet med lansering av Google Home. Att röstsök inom en snar framtid ska bli en relevant trafikkälla är nog tveksamt. Men på sikt kommer det förändra många branscher monumentalt och för de företagen gäller det att börja lära sig formatet redan nu. Men vilka trender kommer framöver inom digital kommunikation? Idag är Internet så differentierat att det finns vitt skilda trender inom olika segment, men jag har sammanställt 5 trender som jag tror är högst relevanta för små- och mellanstora företag de närmaste åren. Jag skriver även hur jag tror detta påverkar ditt företag, men kom ihåg att göra det på ditt sätt! Aldrig tidigare har det varit mer relevant att skapa en unik och anpassad strategi för ditt företag.

studying1

2018-12-06

Analysera din hemsida för bättre resultat

Ett år har snart passerat och ska förpassas till arkivet. I samband med detta kan det vara klokt att göra ett bokslut över din hemsida och vad den presterat under 2018. Detta är viktigt eftersom reflektion alltid ger nya insikter och får du fram nyckeltal kan du på sikt jämföra år till år och se vilka insatser som gör skillnad. För digital kommunikation handlar väldigt mycket om volym och frekvens. Man brukar prata om en konverteringsgrad på ca 3 % och då inser man att man behöver mycket trafik in till hemsidan för att det ska genera leads.

person taking photo of ocean

2018-11-19

Fler följare på Instagram - Så lyckas du!

Instagram är idag den näst största plattformen, och dessutom den av de sociala medierna som ökar mest*. Med fler användare blir bruset större – och då gäller det att veta hur du ska sticka ut. Till skillnad från t ex Twitter och Facebook är Instagram inte en spridningskanal där dina inlägg kommer att delas vidare. Det innebär att ni troligen behöver jobba annorlunda i den här kanalen än i andra för att nå ut och för att få följare.

Planning Table Konserverad gröt

2018-11-12

Så lyckas du med en kommunikationsstrategi

En kommunikationsstrategi är det övergripande tänket bakom hur man vill utveckla uppfattningen kring ett varumärke. Själva kärnan i varumärket är att skapa mervärde som handlar om mer än det man specifikt levererar. Men för att nå dit krävs en långsiktig och strategisk process.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor