Att välja e-postverktyg

Det finns ett stort antal verktyg på Internet för att skapa digitala nyhetsbrev. Det kan därför vara svårt att veta vilket man ska välja när man vill komma igång med e-postmarknadsföringen. I den här artikeln beskrivs några grundläggande saker man behöver tänka på för att göra rätt val. De 3 verktygen som jämförs är Mailchimp, Paloma och Apsis.

Hantering av e-postmallar

Detta är en förutsättning för att du ska slippa göra om ditt nyhetsbrev från grunden varje gång. Många system erbjuder färdiga mallar men oftast vill man ju ha en mall som speglar utseendet på hemsidan och följer den grafiska profilen. Mallen kan man antingen göra själv eller så kan din webbyrå hjälpa till. Företaget bakom e-postverktyget erbjuder också ibland denna tjänst.

Det man brukar definiera i mallen är sidans huvud och fot med de bilder och länkar som skall finnas med i varje utskick. Exempel på detta är t.ex. företaget logotyp eller länkar för att tipsa en vän eller avregistrera sig. Länkar till ens hemsida och sociala medier är också bra att ha med.

De flesta system som finns idag har möjlighet att skapa bra grundmallar med denna information. Generellt kan man säga att det är enklare att skapa egna mallar i Mailchimp och Paloma om man vill göra det. Men det är när man kommer ner till skapandet av själva innehållet i nyhetsbrevet som det blir intressanta skillnader. Paloma och Mailchimp har mallar som definierar fält där du kan jobba fritt med HTML. Det betyder att inom dessa kan man i princip göra vad man vill, men innebär också en del merjobb då allt skall markeras upp med rätt stilmallar, rubriker, marginaler etc.

Apsis däremot jobbar med moduler som man drar in i mallen och som redan är formaterade med t.ex. stil, rubrik eller bild. På detta sätt går det väldigt fort att göra ett nyhetsbrev som alltid bli snyggt med rätt utseende och typsnitt. Man kan dock ändra texternas utseende om man vill med några enklare editorfunktioner.

Så när det gäller mallar och arbetet med att skapa nyhetsbrevet kan du fundera över vad som är viktigast:

  • Friheten att göra egna mallar och kunna fylla dem med i princip vad som helst?
  • Smidigheten att snabbt kunna göra snygga nyhetsbrev utan massa strulande?

Support

Supporten är en viktig del om man inte har en byrå som hjälper en. Både Apsis och Paloma har gratis support på svenska medan Mailchimp endast har support via mail om du betalar för den.

Däremot finns det väldigt mycket problemlösning att googla kring Mailchimp om man är villig att själv hitta lösningen.

Så fundera över hur pass bra du är på att själv söka upp lösningar på Internet. Eller om du har en webbyrå eller annan partner som kan bistå dig med support om det kör ihop sig. Annars kan det vara väl värt att ha en bra support att förlita sig på.

Priset

Både Mailchimp och Paloma har gratiskonto man kan starta upp och testa med. Paloma kostar efter 100 e-postmottagare medan Mailchimp låter dig skicka upp till 12000 mail till 2000 mottagare innan det börjar kosta. Apsis börjar från ca 500:- per månad och är generellt dyrare hela vägen medan Mailchimp generellt är det billigaste alternativet.

API och integration

Alla systemen säger sig ha ett bra API för integration till andra system. Det finns även många färdiga kopplingar till andra system. Titta på respektive hemsida för att se vad de har färdiga integrationer mot, men generellt kan man säga att Apsis och Mailchimp är de som har flest färdiga lösningar mot andra system.

Statistik

Alla systemen har väl tillfredställande statistik för att kunna se vem som har öppnat ditt nyhetsbrev och vilka som har klickat vidare.

Flera konton

Jobbar du för en byrå eller vill arbeta med flera konton samtidigt är det bara Apsis som kan erbjuda ett huvudkonto där man enkelt kan byta mellan underkontona. Det fungerar ungefär som när man är på Internetbanken och kan jobba med olika profiler.

Sammanfattning

När man tittar igenom de olika verktygen så känner man ganska snabbt att de har olika målgrupper.

Apsis vänder sig till lite större organisationer och företag som är villiga att betala lite mer för ett smidigare verktyg där mycket är färdigmallat så att olika människor i organisationen ska kunna gå in och jobba utan att det blir fel.
Läs mer på www.apsis.se

Paloma är ett svenskt alternativ som främst vänder sig till människor som har hyfsad koll på HTML och tycker att det låga priset är en viktig faktor. Ett alternativ om man jobbar med stor variation på sina utskick där man kanske inte skickar sitt nyhetsbrev så ofta.
Läs mer på www.paloma.se

Mailchimp är det billigaste alternativet men kanske också det som kräver mest av dig som ska jobba med det. Har många färdiga integrationer till andra globala system som WordPress, Salesforce, Magento etc.
Läs mer på www.mailchimp.com