Digital närvaro

Digital marknadsföring i rätt kanaler utifrån era behov

Sökmotoroptimering och digital marknadsföring

Vad är meningen med att lägga ner tid och arbete på en hemsida om man inte syns på nätet? Vi på INKA hjälper dig att lägga upp strategier och utföra dessa för att nå ut till rätt målgrupp för ditt företag.

Att synas på Internet

Det är inte endast via sökmotorer som era kunder hittar er. Det kan också finnas ett stor värde att synas på rätt ställe. Vi på INKA kan hjälpa er att hitta rätt digital kommunikationsstrategi som kan innefatta annonser, sociala medier, kampanjer m.m. Behovet är unikt för varje mål, men vi vet hur ni lyckas!

Sökmotoroptimering (SEO)

SEO handlar kort och gott om att optimera sin hemsida så att den syns så högt upp som möjligt bland sökmotorer, och på så sätt driva organisk trafik till hemsidan. Eftersom över 95% av svenskarna söker via Google så handlar det till största delen att optimera hemsidan efter Googles algoritm som uppdateras löpande. 

SEO är inget kortsiktigt arbete, utan det är en ständig process som sker under en längre tid. Man brukar säga att det tar mellan 6 månader till ett år innan man kan se riktiga resultat på sin SEO. 

Det finns en hel del olika faktorer som spelar roll för att lyckas med sin SEO, några av dessa är användarvänlighet, sökord, hastighet på sidan, bildoptimering. Vissa väger tyngre än andra men i nuläget så verkar det som att användarvänligheten är bland det viktigaste, och där ingår att sidan laddas snabbt och att det inte finns en massa störande eller missledande element. 

När man börjar arbeta med SEO bör man ställa sig frågorna, vem ska hitta oss och hur ska de hitta oss? Vad söker de på? Man ska försöka tänka som sin målgrupp. Därför är det även viktigt att ens hemsida är relevant för sin målgrupp och ständigt uppdateras med relevant innehåll. 

Om du är nyfiken och vill veta mer om hur du kan arbeta med SEO så får du gärna ta kontakt med oss på INKA så hjälper vi dig och förklarar hur ditt företag kan lyckas med SEO!

Digital marknadsföring/Sökmotormarknadsföring (SEM)

SEM som står för Search Engine Marketing handlar om att man betalar för att synas bland sökmotorer på specifika sökord. Det man betalar för är hur många som klickar på din annons. Dessa annonser dyker i regel upp bland sökresultaten hos sökmotorer men det finns även möjlighet att synas på relevanta hemsidor i form av en displayannons eller till exempel på YouTube (som ägs av Google). 

Den mest populära kanalen att marknadsföra sig på när det kommer till SEM är Google Ads, följt av Microsoft Adverstising och Yahoo Search Ads. 

Innan man börjar arbeta med SEM är det viktigt, precis som i SEO att man tar reda på sin målgrupp och vad dessa söker på, för om en annons visas för fel personer så får man inte ut något av det. 

Det är också viktigt att planera en budget man vill spendera på annonser, ju högre budget desto fler personer visas annonsen för. 

Det blir allt vanligare för alla typer av företag att marknadsföra sig på sökmotorer för att driva trafik till deras hemsidor och i sin tur öka konverteringsgraden. 

Social media

Att vara aktiv som företag på social media har många fördelar. Här kan du som företag stärka relationer och föra konversationer med dina kunder och blivande kunder. Detta kan bidra till att ditt varumärke stärks och får högre trovärdighet. Sociala medier är också ett bra ställe att förmedla nyheter på, annonsera om tävlingar och erbjudanden.

Listan på sociala medier idag är väldigt lång, och det skiljer lite på vilka som är mest effektiva för olika företag beroende vilken typ av produkt eller tjänst som du erbjuder. 

Några av de största kanalerna i social media idag är Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok, YouTube och LinkedIn. 

Att annonsera på sociala medier har också visat sig vara väldigt effektivt, här är det också väldigt viktigt att man tar reda på sin målgrupp innan man börjar annonsera. Då annonsering på sociala medier brukar kallas för passiva annonser vilket innebär att användaren nödvändigtvis inte letar aktivt efter din produkt eller tjänst till skillnad från Google i många fall där användaren söker aktivt på de sökord som du har valt för din kampanj. 

Är ditt företag intresserade av att öka er närvaro på sociala medier? Kontakta oss på INKA så hjälper vi er att lägga upp en strategi som funkar för ert företag på sociala medier.