OXE Marine
OXE är en bränslesnål, långlivad och urstark båtmotor som drivs med diesel. Den är unik i sitt slag och kan erbjuda längre räckvidd och högre vridmoment än många konkurrenter. Med motorer mellan 125 - 300 hk är den främst anpassad för en professionell marknad världen över. I ett led att paketera sitt erbjudande och skapa ett digitalt och effektivt kommunikationskoncept tog man hjälp av INKA för andra gången.
Kommunikationskonceptet har innefattats av en rad olika delar. Allt från filmer, 3D renderingar, grafiskt material och en ny hemsida med grafiskt koncept. Den centrala uppgiften har varit att förmedla produktens styrkor till en internationell målgrupp inom professionell marin transport.
Working with INKA is easy. They are great listeners and make great use of their, and their teams, knowledge and previous experiences to improve our digital marketing ideas further. The www.oxemarine.com site is a great example. INKA supported us to significantly improve our site to include both investors, distributors and users in a time when Cimco Marine AB was changing from “innovative start-up” to “innovative product” company. INKA support us in continuously improving and maintaining the site, providing us with great ideas and for improvements. Nothing is impossible for INKA when it comes to digital marketing, from building a site for a global audience to producing and editing videos photos and improving social media channels.
Pim PolesieChief Communication Officer, OXE Marine
Ett nytt grafiskt koncept för webben som pedagogiskt visar alla fördelar med OXE-motorerna samt inom vilka områden de är användbara. Varje motor har omfattande information knuten till sig vilket kräver en dynamisk design som kan expandera.
För at få en tydligare bild över bolaget olika produkter tog vi fram 3D renderingar på de olika motorerna som vi sedan integrerade på hemsidan.
För att synliggöra OXEs effektivitet och miljövänlighet skapades dynamiska tabeller där Umbraco håller i relevant data som sedan kan visualiseras på olika sätt. Genom detta kan målgruppen själv utgå från relevant data som kan jämföras utifrån olika parametrar.
En del i att nå ut med budskapet har varit att jobba med film kring processen att ta fram dessa motorer. Tillsammans med filmaren Andreas Szegö har INKA tagit fram en rad olika filmer som visar produktens utveckling och lansering.
OXE Marin som är moderbolaget bakom Oxe är noterat på First North Stockholm och kräver därför IR-sidor som följer de ekonomiska reglementen. Detta innefattar allt från finansiell kalender, pressreleaser, aktie ticker m.m.
En viktig del i Oxes kommunikationsstrategi är PR och lanseringar. På hemsidan finns ett full integrerat nyhetsrum från My News Desk.
Med en global målgrupp har Oxe en rad olika kommunikationskanaler på sociala medier. En viktig del i INKAs arbete har varit att analysera och strukturera upp dessa så att de ger en samlad bild av företaget.
Med distributörer över hela världen är det viktigt att hitta ett organiserat leadsflöde där intressenter direkt kan komma i kontakt med en återförsäljare. En del i detta har varit en interaktiv åf-karta där man kan navigera sig fram till rätt återförsäljare utifrån ett specifikt geografiskt område.
Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.