Tips för att lyckas med Google Datastudio

Get to know your customers

Du har även möjlighet att modifiera rapporten utifrån dina egna behov och infallsvinklar. Ofta är det ett arbete som utvecklas över tid där du får bättre och bättre rapporter som ger ökade insikter om hur du ska förändra din hemsida eller marknadsföring.
Då rapporterna är enkla att dela och anpassa direkt är det ofta en bra bas i dialogen mellan byrå och kund, men även internt i exempelvis en ledningsgrupp.
Men ibland kan det kännas komplicerat och komma igång men nedan vill vi ge några tips kring vad som kan vara viktigt att tänka på för att man ska lyckas med Data Studio. För att sätta upp en basrapport är ganska lätt, men att specialanpassa utifrån ert företags behov och analysera kontinuerligt tar tid.

De mest populära källorna

Här nedan listar vi de mest populära källorna att koppla ihop med Datastudio.

- Google Analytics

- Google Ads

- Google Search Console

- BigQuery

- YouTube Analytics

- Search Ads 360

- Display & Video 360

Om du använder Google Analytics och Search Console (som vi verkligen rekommenderar), behöver du koppla varje ”property” och ”vy” separat. Så om du har tre olika vyer på tre olika subdomäner behöver du sätta upp tre olika datakällor i Data Studio.

Fördelar med Google Data Studio?

- Få in data från alla Googles dataplattformar
- Utvecklare kan också skapa anpassade anslutningar för sina egna plattformar eller lösningar via API.
- All data på en och samma dashboard och genom detta slipper du hålla på med olika rapporter.
- Alla rapporter uppdateras samtidigt som din data gör det. Genom detta har du alltid rätt siffror även om du t.ex. står på ett möte.
- Förbättrad visualisering och filtrering ökar förståelsen för hur din hemsida presterar och vilka förbättringar som krävs.

Exempel på hur det kan se ut

Hur en sk. dashboard ser ut i Google Datastudio kan skilja sig ganska mycket åt. Det är klokt att anpassa den just efter den data som du är intresserad av även om det finns en del färdiga mallar att utgå ifrån. Men ska inte heller undervärdera den visuella utformningen då den påverkar hur lätt en läsare tar till sig rapporten. Nedan kan du se ett exempel på hur vår egen rapport ser ut.

mall och tips google datastudio
Ovan: I denna vy hämtar vi endast data från Analytics, men det är ännu mer intressant om man kan koppla på fler källor. 


Så kommer du igång

Även om vi ser ett stort värde i att samarbeta med en byrå är det ganska enkelt att komma igång själv om man följer Googles egna instruktioner. Men då det är väldigt viktigt att datan blir rätt rekommenderar vi verkligen att du tar hjälp av någon som har en bredare erfarenhet från Googles olika produkter. Men det är inte en nackdel att själv laborera lite först så att man får förståelse för hur produkten fungerar.

 

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor