SEO-tips vid lansering av en ny hemsida
När man ska lansera en ny hemsida är det inte bara bilder och texter man ska fundera kring utan även den tekniska strukturen då den också påverkar sökmotoroptimeringen. När du pekar om en hemsida är det ofta till en ny server med en ny URL-struktur och det innebär att man måste genomföra vissa åtgärder för att i största möjliga mån behålla sin rankning på Google. Utöver detta ska man även se över hur man taggar innehållet på varje sida så att sökmotorerna tolkar innehållet på rätt sätt. Sist men inte minst är det också viktigt att du ser över och konfigurerar alla dina externa konton som är kopplade till din webbplats. Exempel på detta kan vara Google Analytics, Google Search Console, Google My Business, olika system för leadsgenerering m.fl.
Känns det som mycket att tänka på? Nedan följer en checklista för vad som är viktigt att tänka på.
Ompekning av URL:er
Ny hemsida betyder ofta en ny URL-struktur och därför måste du hjälpa Google att hitta till den nya sidan. Kanske har du flyttat sidan om medarbetare från ”Om oss” till under ”Kontakt” vilket gör att URL:en ändras och när sidan väl pekas om innebär detta en bruten länk i det indexerade sökresultatet. Om Google uppfattar det som om din sida har en massa brutna länkar kan du sjunka placeringsmässigt i sökresultaten. Därför måste du berätta för Google var den nya sidan ligger så att de kan skicka vidare besökaren till den.
Exempel: ”inka.se/vilka-vi-aer/medarbetare/” -> ”https://www.inka.se/om-oss/medarbetare/"
Konkret innebär detta att du måste mappa upp alla gamla URL:er på din hemsida och sedan skicka vidare dem till rätt ny sida. Det är viktigt att den nya hemsidan handlar om ungefär samma information, annars kommer Google uppfatta det som om du försöker skicka vidare dina besökare till irrelevanta sidor vilket inte är positivt för din placering i det organiska sökresultatet. Ompekningarna ska göras med en s.k. 301 vilket sker på servernivå. 301 är en http-statuskod som betyder att sidan är flyttad permanent.
SEO-optimering på hemsidan
För att en ny hemsida ska bli lyckad och attrahera trafik måste man göra din hemläxa och optimera hemsidan rätt(har du gjort en sökordsanalys?). Störst makt har du över den information som ligger på sidan. Exempel på detta kan vara att sätta relevanta titlar på varje sida, se över så att alla sidor har korrekta rubriker (i form av H1, H2 etc.), sätta korrekt alt-text på varje bild så att även de indexeras korrekt, skriv attraktiva beskrivningar för varje sida vilket ökar sannolikheten för att någon klickar in på din hemsida.
OG-taggar och titlar
Med dagens sociala medier delas en hemsida och dess olika undersidor på en rad olika sätt. Där är det viktigt att lägga in en OG-tagg som ger en bra bild av ditt företag. I praktiken innebär detta att en bild, titel och beskrivning visas när du delar en länk på LinkedIn eller Twitter.
404-sida
Skapa en egen 404-sida, det ser så mycket mer seriöst ut än den som annars dyker upp. Där kan det vara passande att skriva ett meddelande till kunden och länka tillbaka till startsidan.
Konfigurera & flytta externa tjänster
Idag är en hemsida ofta en central del med andra system omkring sig. Exempel på detta kan vara Google Analytics, Google Search Console, TagManager, Google My Business, olika system för leadsgenerering m.m. Det är viktigt att man vid lansering av en ny hemsida ser över och konfigurerar varje system så att det fungerar optimalt. Finns de inte bör de startas upp.
Säker domän med SSL-certifikat
SSL är en säkerhetsstandard som används för att kryptera information som skickas mellan olika enheter, till exempel en webbläsare och en webbsida. Krypteringen gör datan oläslig tills att den nått mottagaren. Sedan oktober 2017 har Google tydligare tagit ställning mot osäkra domäner på hemsidor och straffar dessa med varningsmeddelanden och sämre placering i de organiska sökresultaten. Har du ett certifikat redan kan det behöva flyttas och har du inget behöver man skapa ett.
Behöver du lägga in SPF-record för mail?
Om det är så att du använder formulär på din hemsidan är sannolikheten stor att du behöver lägga in ett SPF-record. Det innebär i praktiken att du ger tillåtelse för webbservern att maila ut mail via formuläret. Om detta inte är gjort kan dessa mail via hemsidan betraktas som spam och fastna bland skräpposten.
Se över laddningstiden
Mät sidans laddningstid, den bör inte vara längre än 2 sekunder då besökaren vill att det ska gå snabbt! Om det går långsamt beror det oftast på att man har slarvat vid komprimering av bilder eller script. Det är alltid en balansgång kring hur mycket man ska komprimera en hemsida men det kan vara klokt att göra en extra check innan man lanserar den då det finns risk för slarvfel när man monterat mycket innehåll på kort tid.
Se över din AdWords
Om du redan har ett aktivt AdWords-konto bör du se över detta när du lanserar en ny hemsida. Speciellt då vissa URL:er kommer förändras och då finns risken att vissa annonser slutar att fungera. Om du inte har ett AdWords -konto kanske det kan vara läge att starta ett så att fler kan hitta din nya hemsida. Läs mer om detta i nästa stycke.
Boosta lanseringen av din hemsida
Vill du ge en injektion och få snabbare och bättre resultat på Google? Då kanske du ska fundera på att lägga lite extra resurser på marknadsföring för din hemsida. En del kan vara att skapa kampanjer via AdWords eller nyhetsbrev. En annan viktig aspekt är att skapa inlänkningar till din nya hemsida, vilket kanske är lättare sagt än gjort. Men kanske du kan skapa ett interaktivt jippo som gör att fler länkar till din hemsida. Länkar med hög trovärdighet är ett sätt att säga till Google att din sida minsann är intressant vilket gör att den lyfter på sökmotorerna.
Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din sökmotoroptimering? Kontakta gärna oss på webbyrån INKA så tar vi ett möte.