SEO-tips för 2016

Seo2016

Kanske tycker du att sökmotoroptimering känns uttjatat, men faktum är att det utvecklas hela tiden. Med tanke på att Google gör ca 500 uppdateringar i sin algoritm årligen så gäller det att uppdatera sig på vilka förutsättningar som gäller. Givetvis är det få som hinner ta hänsyn till alla förändringar, men för att framtidssäkra sin rankning någorlunda är det klokt att reflektera över hur framtidens krav kan påverka dagens innehåll.

Så vad är då viktigt att ta hänsyn till under 2016 för din sökmotoroptimering? Här kommer 6 tips!

1. Du måste tänka längre än ett klick!

Idag tar Google hänsyn till mer än att besökaren klickar på din länk i det organiska resultatet. Google vill se att besökaren stannar kvar och ser ett värde i den hemsida som de besöker. Om besökaren stannar kvar och tar del av material på hemsidan så kommer det gynna din placering. Så analysera din sk. ”bounce rate”, för om du lyckas att förbättra den så kommer du även förbättra din placering.


2. Du kan släppa tanken på nyckelord!

Tidigare har det varit viktigt att matcha sökningar som personer gör på Google. Om man söker en restaurang kanske många optimerade mot ”Bästa restaurangen i Malmö”. Idag har Google en djupare förståelse för innehållets mening och sökfrasen behöver inte alls vara lika frekvent. Du kan istället tjäna på att prata om begreppet i bredare bemärkelse som t.ex. ”en riktigt bra matupplevelse i Malmö”. Antagligen kommer besökaren på din hemsida även ta del av texten i större utsträckning och på så sätt kommer Google värdera ditt innehåll högre.


3. Tänk på användaren!

Man har länge pratat om ”User experience”, men ur SEO-perspektiv har det aldrig varit viktigare. För som ovanstående punkter poängterar tar Google mycket stor hänsyn till användarens interaktion på hemsidan. Så om du engagerar användaren kommer Google att belöna dig. Så tänk ur användarens perspektiv. Hur gör du din hemsida så enkel och tilltalande som möjligt? 


4. Fokusera på mobilen!

En väldigt viktig del i att anpassa sig efter användaren är att verkligen fokusera på upplevelsen i mobilen. För med tanke på hur stor del av trafiken som kommer från denna plattform har det väldigt stor betydelse för hur besökaren upplever funktionaliteten på en mindre skärm. Kan du attrahera besökaren både i desktop och mobilt läge har du mycket vunnet. Men tänk på att behovet av viss typ av information kan skilja sig åt beroende på i vilken plattform man är.


5. Signalera trygghet med en säker domän!  

Det är inte ofta som Google avslöjar vad som konkret är avgörande för sökmotoroptimeringen, men i fallet med att använda ”https” har de varit tydliga. Om du använder ett säkerhetscertifikat kommer Google att ge dig fördelar i det organiska sökresultatet. Det är ganska självklart då Google mer och mer fokuserar på besökaren, och en trygg domän är alltid en fördel på Internet.


6. Använd unika bilder och skriv längre texter!

Jakten på innehåll till våra digitala kanaler har aldrig varit så stor som den är idag. Att producera texter och bilder är ett tidskrävande jobb och det kan lätt bli att man tar genvägar. Det är helt ok att använda bildbanker, men man ska vara medveten om att en köpt bild kan dyka upp flera hundra gånger i Googles olika sökresultat. Detta känner Google igen och unika bilder får fördelar gentemot andra. Man ska också ha med sig att ”bildsöken” är ett allt viktigare fenomen och med bilder som sticker ut kommer du få mer klick. Tidigare har man också sagt att texter bör ha 300 – 500 ord för att ranka bra, men idag ska det gärna vara över 1000 ord. Dock är det en fördel om man kan dela upp texten i underrubriker och bilder. 


Så det finns en hel del att tänka på under 2016 för att lyckas med sin SEO. Men det är viktigt att poängtera att det är få saker man verkligen vet om hur Googles algoritm agerar. Men vad man säkert kan slå fast är att Internets besökare prioriterar bra innehåll. Så låt 2016 bli året då du fokuserar på läsvärt och visuellt tilltalande material för det kommer både Google och besökaren belöna dig för. 


Har du mer frågor eller funderingar är du välkommen att maila eller ringa Linus Holmgren på 0734 - 382583

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor