Så väljer du rätt webbyrå för webbprojektet
Långsiktig erfarenhet
Även om webben är en snabbfotad bransch är långsiktig erfarenhet väldigt värdefull. När möjligheterna är många är det av stor vikt att kunna avgränsa projektet och fokusera på vad som verkligen är viktigt för en lyckad slutprodukt. Att gå på den senaste trenden bara för att den är snygg kommer sannolikt inte bidra till affärsvärdet.
Branschkunskap
Vad kan den specifika leverantören om er bransch? Har den erfarenhet av liknande projekt? Med en leverantör som har detta sparar man mycket tid och kan lägga resurserna på vad som är viktigt i projektet.
Titta på mer än priset
Förstår du vad du köper? Om inte kan man lätt stirra sig blind på priset. Är du osäker på varför priset skiljer sig åt mellan olika offerter våga fråga och be företaget motivera. Våga också diskutera ambitionsnivån med den eventuella leverantören. Vad är det som kostar och var innebär det om man skruvar upp eller skruvar ner projektbudgeten?
Passar ni ihop?
Att bygga och driva en framgångsrik webb kräver en nära relation. Därför är det viktigt att du känner dig bekväm med din leverantör. Kolla gärna på personalomsättning och be om att få träffa projektgruppen innan ni bestämmer er. I ett projekt byggs det successivt upp mycket värdefull kunskap och den går förlorad om någon slutar eller bli delegerad till ett annat projekt. Så försäkra er om att även er leverantör ser långsiktigt på webbprojektet. Även om mycket går att lösa på distans idag kan det vara klokt att välja en leverantör som finns i er geografiska omnejd.
Support och eftermarknad
Långsiktighet är ett nyckelord och då är det viktigt att det även finns ett stöd efter att hemsidan är lanserad. Hur ser supportavtalet ut och vilken nivå av support kräver ni? Försäkra er om att även er leverantör vill finnas med efteråt och vidareutveckla hemsidan tillsammans med er.
Oavsett hur påläst och förberedd du är kan valet vara svårt. Men våga också gå på din magkänsla. Tänk på att er webbplats ska leva under många år så även om budgeten är något högre än vad ni tänkt från början är det bättre att välja den väg som känns rätt. Tänk på att er nya webbplats ska skapa förutsättningar för fler affärer och ökad kundnytta.