Så skapar du leads via LinkedIn

Skapa leads

Vi på INKA har länge jobbat aktivt med LinkedIn även om vi precis som alla andra har mer eller mindre aktiva perioder. Även om det givetvis är en fördel om man kan vara konsekvent så är det inte heller hela världen om det går en månad eller två när man inte hinner uppdatera lika ofta. Det viktigaste är att man gör rätt saker över tid, så att man långsiktigt bygger en effektiv kommunikation och ett nätverk via LinkedIn.

För det är väldigt svårt att säga när leadsen och resultatet kommer, men en dag är det bara någon LinkedInkontakt som hör av sig och säger ”Jag kom att tänka på att ni är duktiga på detta, kan ni hjälpa vårt företag?”. Och det handlar inte alltid om att generera mest likes eller impressions även om det är att föredra. För om du är tydlig i kommunikationen med din kompetens och vad ni som företag gör bra kommer du ligga top-of-mind hos många. På sikt kommer det också att ge respons. Studier visar att de flesta hellre kontaktar en potentiell leverantör som man känner till sedan innan än att Googla upp en som passar ens kravspecifikation. Men hur lyckas man egentligen? Nedan bjuder vi på några enkla tips.

Bara gör det…

Ofta fastnar man i fällan att det känns svårt eller komplicerat när man ska göra en uppdatering. Vad ska jag säga och hur ska man göra det? Var hittar jag en relevant bild? Men dina första inlägg kommer aldrig att bli de bästa, utan se det som en längre process där du lär dig mer och mer kring vad som går hem hos dina kontakter. Efter hand kommer du lära dig att få fram ett bra underlag. 

Fokusera inte bara på likes

Ibland kan det kännas svårt att skriva publikfriande om ett specialområde, och när man lagt flera timmar på ett blogginlägg kan det kännas meningslöst när man endast får några enstaka likes. Givetvis är det bättre med så många likes som möjligt men det är väldigt många som ser ditt innehåll ändå. Det är ganska ofta jag får muntlig feedback på saker som jag skrivit utan att någon tryckt ”gilla”. Så tack vare att du är aktiv kommer du ändå ligga top-of-mind hos många personer kring den kompetens du har.   

Blanda kompetens med hjärta

Antalet personer som är intresserade av vad du gör är betydligt färre än dem som vill gratulera dig till ett nytt jobb eller något du lyckas med. Därför måste du bjuda på din kärnkompetens i vissa inlägg och i andra går du mer brett och tilltalar en bredare publik. Exempel på kärnkompetens kan vara en nyhet inom ditt arbetsområde, och ett bredare inlägg kan t.ex. handla om någon prestation som du är extra stolt över.

Bra bild och bra ingress

I en snabbrörlig värld kan små korta budskap vara viktiga. Därför bör du lägga extra energi på din profilbild och ingressen. Med dessa två element skapar du ett tydligt budskap kring vad du är duktig på och att du är öppen för dialog. Det ska kännas lätt och spännande att kontakta dig om man behöver hjälp med något.

Balans mellan att leda trafik och få genomslag 

I många fall vill man gärna driva trafiken till sin egen hemsida då det finns mer information kring ens tjänster där. Men nackdelen är att LinkedIn straffar dig så fort du börjar leda trafik från deras plattform. Så det gäller att i relevanta fall driva trafik till din webbplats och i andra fall mer fokusera på inlägg som får spridning.

Hjälp andra genom att kommentera och dela

För att få genomslag med sitt eget material är det viktigt att man interagerar med andra. Så bjud på ditt engagemang genom att gilla och kommentera sådant andra delar. Sannolikt kommer du märka att dessa personer kommer ge tillbaka genom att de uppmärksammar ditt material.

Avslutningsvis handlar det också om att sätta en bra struktur för ditt arbete. Genom att schemalägga dina aktiviteter får du bättre förutsättningar för att lyckas. Utmana dig själv också genom att ta ut svängarna lite. Prova att vara både allvarsam och rolig och utvärdera vad som ger bäst feedback från dina kontakter. För har du tålamod och gör ett gediget jobb kommer leadsen att komma.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor