Så optimerar du dina bilder för Google
Man brukar dela upp bildoptimering på Google i två olika kategorier:
- Storleksoptimering
- SEO-optimering
Det första handlar om att göra en bild så ”lätt” som möjligt så att den laddar snabbt oavsett uppkoppling. Det sistnämnda handlar om att göra det lättare för Google att hitta bilden utifrån relevanta sökord.
Nedan ger vi några enkla tips kring vad som kan vara bra att tänka på.
Storleksoptimering
En väldigt enkel sak, men som många ändå misslyckas med. Det är inte sällan man besöker en hemsida där någon lagt upp en alldeles för stor bild som väger flera megabyte. I takt med att Google blir ännu hårdare i sin bedömning av Pagespeed är detta strängt ”förbjudet”. De flesta vanliga bilderna bör sparas ner i JPEG-format i en kvalitet på ca 50 %. Ögat kan knappt uppfatta skillnaden, men för storleken spelar det stor roll.
I vissa fall är det dock att föredra med formatet PNG:
- Din bild är en enkel grafik med bara några få färger, till exempel en logotyp.
- Du behöver använda transparens i bilden, det vill säga en genomskinlig bakgrund.
SEO-optimering
Även om Googles förmåga att söka och känna igen bilder har förbättrats avsevärt är det fortfarande av stor vikt att optimera dem på rätt sätt. För en sökmotor är det primärt tre saker som är viktiga: att bilden är relevant för innehållet, bildens filnamn och alt-attributet.
Ovan: Med rätt optimerade bilder ökar förutsättningarna för att Google kan filtrera dem på rätt sätt i sin bildsök.
Relevans
Google kopplar ihop texten kring bilden med själva bilden för att kunna visa den i så relevanta sökresultat som möjligt. Så bäst är ju om bilden tydligt relaterar till texten. Tänk även på hur bilden kommer uppfattas i ett bildsök på en viss fras. Hade du själv klickat på bilden?
Namnet på bildfilen
Filnamnet är viktigt för att sökmotorerna ska förstå vad din bild föreställer. Försök därför göra det så beskrivande som möjligt, vilket innebär ”gula-skor.jpg” istället för ”pic-3637.jpg”.
Alt-text
Även kallat ”Alt-attribut” betyder helt enkelt en alternativ text till bilden. Det är extra viktigt för de med nedsatt syn och de som använder skärmläsare då den alternativa texten ger dem möjlighet att få en beskrivning av bilden. På många sätt kan man också säga att en sökmotor är ”blind”, så även den använder alt-texten för att få mer information om bilden och dess innehåll.
Att skriva en bra alt-text behöver inte vara så svårt. De flesta CMS har ett enkelt sätt att lägga till alt-attribut på bilder som laddas upp. När man skriver en alt-text är det viktigt att tänka på vad det är bilden visar och gärna använda sökord. Men keyword stuffing är inte att rekommendera! Låt texten vara naturlig och läsbar för en vanlig människa.
En nyhet från Google under sommaren 2019 är att de har gått ut och sagt att det är extra viktigt att skriva alt-text då det kan fungera som ankartext när du länkar dina bilder. Detta för extra kraftfull sökmotoroptimering.
Title-attributet
Den text man skriver som title-attribut kan lätt missförstås och bidrar egentligen inte till bättre sökmotoroptimering. Det är dock ingen nackdel att fylla i denna och när du drar muspekaren över bilden i Internet Explorer syns denna text. En ganska smart funktion egentligen men används inte av fler webbläsare.
Sammanfattning
Bildernas betydelse på Internet blir allt viktigare och det kommer säkert fler nyheter framöver. Men den generella tumregeln är att alltid tänka på användaren som besöker sidan och hur bilden kan bidra till upplevelsen av webbplatsen. Som vi nämnt tidigare är det också klokt att tänka på hur den valda bilden kan synas i olika sammanhang som Google bildsök eller sociala medier. Att leverera bilder i rätt format är också en viktig del i att anpassa sig till Googles ökade krav på den mobila upplevelsen. Dock är det viktigt att inte lyssna på allt som Google säger då de föreslår vissa bildformat som inte stöds av andra webbläsare.
Men på det stora hela har Google mycket att lära oss om hur vi ska optimera bilder för Internet och mer kan du läsa på länken nedan.
https://support.google.com/webmasters/answer/114016?hl=en
Har du fortfarande fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på INKA.