Så ökar du försäljningen under Black Friday & Cyber Monday
Tidigare statistik visar bl.a. att Black Friday 2015 ökade försäljningen med över 104 procent jämfört med året innan och 2016 ökade den med 59 %. Antalet unika besökare 2015 på olika webbshopar uppgick till ca 3,8 miljoner vilket är nästan dubbelt så många som året tidigare. Det är även drygt 60 procent fler besökare än för Cyber Monday som såg en mindre försäljningstillväxt med dryga 25 procent mellan 2014 och 2015. Så på bara några år har detta koncept växt lavinartat och grundtanken är att så många som möjligt så tidigt så möjligt ska komma igång och handla julklappar. Men hur gör man egentligen för att lyckas? Vad ska man tänka på?
Planera dina kampanjer i god tid
Allt för många har för kort framförhållning när det kommer till planeringen för sin webbshop. Strukturera upp din plan i tid så att du inte agerar under stress. Ofta krävs det lite kreativitet för att lyckas med kampanjer.
Allt behöver inte vara 50 %
Försök att tänka lite smart. För även om dessa shoppinghögtider är ett tillfälle för bra erbjudande så ökar sannolikheten för konsumtion generellt. Kanske en liten rabatt på alla produkter kan vara väl så bra som maxade erbjudanden på några få.
Våga lite extra i dina grafiska banners
Våga ta ut ramarna lite och gör banners som triggar ögat. Rött och svart kan vara en effektiv färgkombination eller tänk tvärtom för att sticka ut.
Jobba optimerat i olika kanaler
Oavsett om du fokuserar på AdWords, Facebook eller nyhetsbrev så behöver varje kanal sin unika strategi. Har du nyhetsbrev kanske du kan segmentera sändningslistorna mot olika kunder och via Facebook kan du kanske köra olika erbjudande mot olika målgrupper.
Spana på konkurrenterna
Black Friday & Cyber Monday verkar vara här för att stanna. Ett sätt att lyckas bättre 2018 är att spana på konkurrenter och andra framgångsrika webbshopar för att se hur de gör i år. Anteckna och ta skärmdumpar så har du bra idéer tills nästa år.
Vill du har fler tips och idéer så tveka inte att kontakta oss på INKA så kan vi tillsammans med er skapa ett framgångsrikt koncept för era digitala kampanjer.