Så maxar du försäljningen för Black Friday och Cyber Monday
Intressant statistik kring Black Friday
- Enligt PostNord slogs rekordet för e-handel under ett enskilt dygn under Black Friday 2017. Totalt spenderade svenskarna 5 miljarder och en tredjedel av befolkningen deltog.
- Mycket av julhandeln har koncentrerats till dagarna runt Black Friday och Cyber Monday med en omsättning på ca 5 miljarder, men totalt tror man omsättning landar på ca 80 miljarder kronor totalt
- Sedan man började att mäta denna helg 2014 fram till 2017 hade intäkterna ökat med hela 660% (se diagrammet nedan).
- Dagarna kring Black Friday skickades det ut följande mängd mail; onsdag 9,6 milj, torsdag 22, 5 milj och 38,4 miljoner på fredagen. M.a.o. det gäller att sticka ut i sin kommunikation när det drar ihop sig!
- 33 procent av svenskarna handlade rea-produkter under Black Friday för i genomsnitt 2 290 kronor.
- De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (41 %), hemelektronik (32 %), skönhet/hälsa (20 %) och media (19 %).
Lär från tidigare år
Hur många besökare kan ni förvänta er? Det värsta scenariot är en sida som kraschar eller går hopplöst långsamt att ladda. Försäkra er om att servern kan hantera den ökade belastningen. Undersök om sidan är optimerad för att ladda snabbt med t ex Google PageSpeed.
Vad sålde bäst? Fundera kring vilka slutsatser du kan dra från föregående år. Kanske visade sig att ett bra erbjudande på en huvudprodukt ledde till ökad försäljning för en rad tillbehör med god marginal.
Börja i tid med marknadsföringen
Skapa förväntan och underlätta för kundernas planering. På många sätt är detta ett tillfälle när kunderna unnar sig att konsumera.
Mailutskick. Locka fler prenumeranter med ett erbjudande på hemsidan. Om de tekniska möjligheterna finns, prova att rikta olika mail till olika typer av kunder. Specialerbjudande till prenumeranter eller till vissa kundgrupper (till exempel de bästa kunderna, kunder som köper mycket av en viss kategori). Ett annat tips är att tjuvstarta rean för VIP-kunder. Förmedla en känsla av exklusivitet.
Sociala medier. Ett allmänt tips är att rörliga bilder ger bättre konvertering, så satsa på video om resurserna finns.
Var originella! Det kan vara svårt att synas i den uppsjö av reklam som konsumenterna exponeras för runt Black Friday.
Anpassa din e-handel eller hemsida
Landningsida eller popup. För att få fokus på Black Friday kan man byta ut förstasidan mot en tillfällig landningsida eller lägga till en popup. Att bara byta till en svart färg kan öka konverteringen ordentligt.
Lägg en banner högst upp på hemsidan. Den kan gärna innehålla en timer som räknar ner till att rean startar. Under dagarna som rean pågår kan man istället ha en timer som visar när rean slutar. Dock kan detta dra ner försäljningen innan.
Eventuella justeringar av funktioner och kundresan. Hur kommer du driva din trafik? Behöver du anpassa upplevelsen för kunden på olika sidor? Kategorisera eller segmentera?
Många köper julklappar under Black Friday. Det kan var en bra idé att lägga till en kategori för produkter som lämpar sig extra bra som julklappar, kanske uppdelade i olika målgrupper.
Ha en strategi för dina erbjudande
Viktigast av allt är ändå själva rean och att denna är genomtänkt. Några starka erbjudande kan driva övrig försäljning också.
Locka med starka erbjudanden. Att göra stora, tillfälliga prissänkningar under andra dagar på året kan verka oseriöst. Black Friday uppfattas dock som ett undantag av kunderna.
Var tydlig och transparent med vad erbjudandet gäller. Annars finns risk att kunderna blir misstänksamma och känner sig vilseledda.
Behöver du hjälp med en strategi?
Vi hjälper er gärna att se över er strategi och hur ni ska anpassa er försäljning. Eller behöver ni inspirerande banners? Hinner man inte med allt är det bättre att välja ut ett område där man gör det riktigt bra. Kontakta oss på webbyrån INKA så hjälper vi er att fokusera rätt.