Så lyckas du med content marketing

Lyckas Med Content Marketing

Det har varit på tapeten ett bra tag och blir mer relevant för varje år som går, content marketing är här för att stanna. Fritt översatt på svenska blir det ”innehållsmarknadsföring”, men vad innebär det egentligen i praktiken? Definitionerna kan nog vara många, men för oss på INKA handlar det uteslutande om att man som företag eller organisation skapar relevant och intressant material för sin målgrupp och sprider det i sina marknadskanaler. Genom att målgruppen finner materialet intressant kommer de i sin tur sprida detta och på så sätt uppnår man en önskad effekt. För att lyckas finns det vissa aspekter man ska ta hänsyn till och dessa kan du läsa om nedan.

Utvärdera din målgrupp

Vilken målgrupp riktar sig din marknadsföring mot och vilka kanaler är relevanta för dem? Som webbyrå fokuserar vi gärna på den digitala sfären, men i vissa fall kanske en fysik kundtidning kan vara mer framgångsrik. Men för att lyckas med sin ”content marketing” brukar man komma väldigt långt med Facebook, LinkedIn och Twitter. 

Sätt mål du kan mäta

Innan du tar fram din strategi är det klokt att reflektera över vilka mål som är mest relevanta. Vill du öka trafiken till hemsidan eller stärka ditt varumärkes position? Oavsett måste du löpande kunna utvärdera dina aktiviter för att bedöma din framgång. 

Sätt en publiceringsplan

Fundera över vilket innehåll som är relevant och lägg upp en strategi för hur ni ska producera detta material. Vanligaste misstaget företag gör är att de inte är tydliga med vilket innehåll de ska producera och när de ska göra det. Om man bara producerar utifrån lust och inspiration är sannolikheten hög att detta försvinner ganska snart när vardagens måsten trycker på. Se till att ditt företag hittar ett sätt att producera högkvalitativt innehåll på regelbunden basis. Schemalägg inlägg och publicera inte allt på en gång. Börja med att skriva ett inlägg i veckan och försök hitta den kvalitet du vill uppnå. Sedan kan du skala upp till flera gånger i veckan.

Skapa engagemang

För att bli framgångsrika inom digital kommunikation och content marketing är grunden att skapa engagemang. Genom att producera intressant och relevant material kommer dina målgrupper dela det och på så sätt sprida det längre ut i dina kanaler. Chansen att dina läsare lämnar en kommentar eller delar ditt innehåll ökar om du artigt ber dem att göra det. Avsluta inlägg med en fråga eller be om kommentarer för att öka interaktionen och trafiken.

Fokusera på människor

Om människor kan vara en naturlig del av innehållet är det alltid till en fördel. Människor skapar förtroende för ditt varumärke genom att de kan personifiera det. Exempel på bra sätt är bilder på människor som använder din produkt eller om du skriver en ”succés story” om ett projekt.

Undvik reklam

Meningen med content marketing är att utbilda och informera, inte att göra reklam. Genom att ge dina läsare information börjar de tänka på dig som en expert. Som en expert kommer folk att vilja interagera med dig och läsa ditt innehåll, och slutligen blir de dina kunder.

Välj rätt ord för sökmotorsoptimeringen 

En förutsättning för att lyckas med din content marketing är att dina artiklar och filmer hamnar högt på den organiska sökningen på Google. 
Förslag på slagkraftiga rubriker är ”Lyckas med…” eller ”Enklas sätt att…”. För många fungerar siffror bra, exempelvis ”5 enkla sätt att öka konverteringen” eller ”3 sätt att får mer pengar i plånboken”
Och du, glöm inte att ha en SEO-strategi tillsammans med din content marketing-strategi. Börja med att ta reda på vilka sökord dina kunder söker på och optimera dina rubriker och innehåll efter dem. Läs mer om sökmotoroptimering här!

Behöver du hjälp med att komma igång med din content marketing är du mer än välkommen att kontakta oss på webbyrån INKA

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor