Nu kan du snart synas gratis på Google Shopping
Vad innebär detta för dig som har en e-handel och redan har annonser på Google Shopping eller nu blir lockad att lista dina produkter?
Så fungerar Google Shopping
Google Shopping är som bekant en del av sökmotorn Google och tillåter oss att söka, jämföra och handla fysiska produkter via olika återförsäljare som har betalat för att marknadsföra sina produkter via Google Ads kampanjer. Populariteten har vuxit eftersom Shopping Ads har visat sig ha 30% högre konverteringsfrekvens än vanliga textannonser. Detta är troligen tack vare det visuellt tilltalande gränssnittet där varje annons innehåller en miniatyrbild på produkten, namnet på återförsäljaren och produktens pris. En Shopping Ad kan synas på följande platser:
- Fliken Shopping på Google Sök
- Google Sök bredvid sökresultaten (separat från textannonser) och Google Bilder
- Webbplatser som tillhör Googles sökpartner (om din kampanj är inställd på att inkludera sökpartner)
- Googles Display-nätverk, som inbegriper YouTube, Gmail och Google-förslag
Vad förändringen kommer innebära i praktiken
Vad som skett nu är att Google kommit med beskedet att omvandla plattformen till en gratistjänst där man som e-handlare kommer kunna lista hela sitt produktutbud kostnadsfritt. Det innebär att Google Shopping kommer bli organiskt precis som vanligt Sök där du inte blir debiterad för att synas i resultatlistor. Märk väl att betalda annonser kommer finnas kvar och skötas på samma sätt som Shopping annonser sköts i dagsläget där man kan köpa sig till bättre placeringar.
Förändringen har varit planerad under en tid säger Google själva men har blivit accelererad som svar på rådande ekonomisk kris. Detta för att ge välbehövlig lättnad till den nu ansträngda detaljhandeln där små och mellanstora företag mer än någonsin behöver få ut sina produkter till kunderna på nätet på ett kostnadseffektivt sätt.
I USA togs detta i effekt 27 april 2020 och kommer rullas ut globalt under de kommande månaderna.
Hur ska du komma igång med att synas på Google Shopping?
Förändringen kommer onekligen skapa ett bredare utbud på Google Shopping för den som handlar. För den som säljer kommer trafiken således öka och möjligheten att få fler exponeringar bli större. Google Shopping kommer sannolikt ta större plats och viljan att annonsera här växa. Just därför är det guldläge att börja annonsera eller utöka sin närvaro på Google Shopping.
Har du existerande produktannonser på Google Shopping eller Ads kommer du snart kunna ta del av den kostnadsfria upplevelsen. Om du endast har annonserat dina mest populära produkter, kommer du kunna lista hela produktlagret gratis.
Vill du komma igång med tjänsten är första steget att koppla din e-handel till Google genom att “opt-in” via Google Merchant Center. Säkerställ att alla produktbilder, texter och andra uppgifter är optimala. Du kommer dessutom snart kunna registrera dina produkter via Google Merchant Center och synas i resultat oavsett om du har Google Ads eller ej. Google har meddelat att de under kommande månader ska effektivisera övergången och göra det lättare för företag att koppla sig till ett gratis Google Shopping.
Summering
Google Shopping ut att bli en allt större del av den digitala marknadskommunikationen. Kundflödet på Google Shopping kommer öka i takt med att produktutbudet breddas. För dig som driver e-handel i någon utsträckning är Google Shopping en kanal du vill synas för att få högre exponering av ditt varumärke och öka din försäljning online. Vi på INKA hjälper gärna till.