Marknadsföring som startup eller litet bolag

Meeting2

Bjud på personlig passion i din kommunikation

Som litet företag har man trots allt fördelen att man kan vara väldigt personlig i sin kommunikation och storytelling. Genom att förmedla detta till din målgrupp på t.ex. LinkedIn kan du få oväntat positivt genomslag. Skriv om hur glad och stolt du är för att ni som företag trots allt nått de mål ni gjort, men att ni behöver ditt nätverks hjälp för att lyckas ännu bättre. Ofta vill ens kontakter hjälpa till och plötsligt dyker det upp fler möjligheter än man kan ana.

En liten budget är trots allt en budget

Att spendera 1000 kr på Google Ads är fortfarande procentuellt mycket mer än att bara spendera 1 kr. Och även med en liten budget finns det relevanta personer att nå. Tänk bara på att vara ytterst smal i dina sökord så att det nästan med säkerhet kan sägas att de som söker på dessa är intresserade av din produkt eller tjänst.

Utnyttja framgångar och nöjda kunder

Nöjda kunder är oftast den bästa reklamen och ofta missar även större företag denna vinkel på sin kommunikation. Men för dig som liten aktör är det ett enkelt sätt att skapa effektfull marknadsföring som får genomslag i målgruppen. Genom att göra genomarbetade framgångshistorier får du med all sannolikhet stort genomslag i dina kommunikationskanaler. 

Jobba med film

Du kanske tänker att det låter dyrt men vad det handlar om är att du ska filma själv med din mobil. Berätta gärna något eller filma ett tillfälle när din produkt gör skillnad. Alla studier visar på att film får budskapet att nå fram och som mindre företag har man inte samma förväntningar på sig att det ska vara en proffsig produktion. Snarare kan en egen filmad mobilfilm uppfattas som personlig och trovärdig. 

Bra innehåll är alltid effektfullt

Oavsett om du är ett litet eller stort företag är bra innehåll alltid bra innehåll, och detta får ofta spridning i sociala medier. Identifiera de ”svordomar” som dina kunder har och skriv om hur du kan lösa dem.

Tänk långsiktigt och strategiskt

Vägen är lång och därför är det viktigt att tänka långsiktigt med fokus på hur ditt företag utvecklas över tid, och detta görs ofta med rätt kontakter. Ett första steg är att få rätt kontakter på LinkedIn. Leta upp relevanta personer och var prestigelös i ditt nätverkande. När du skickar inbjudningar är det helt ok att skriva att du hade uppskattat er kontakt på LinkedIn, och berätta även vad du håller på med. Tänk på att du sedan över tid kan exponera dessa personer med relevant innehåll på LinkedIn. Det är fler som ser ens inlägg än vad man tror. Samma sak gäller med e-postadresser. Genom att bygga upp en relevant databas med e-post till rätt personer kan du över tid kommunicera med dem väldigt träffsäkert.

Sammanfattning

Som ett litet företag eller startup kan det kännas motigt med kommunikation då det är små resurser man jobbar med. Dock bör man fundera på 80/20-regeln, dvs. att 20 procent av vad du gör ska stå för 80 procent av resultatet. Givetvis är detta grovt förenklat men det ligger mycket sanning i det. Genom att fokusera på det allra viktigaste kan man komma väldigt långt, och där är målgruppsanalys avgörande. Din kommunikation förenklas genom att nå fram till rätt personer. Sen kan du som litet företag bjuda på en äkthet och transparens som stora företag har svårt med, och det kan räcka långt.

Frågor eller funderingar? Kontakta gärna oss på INKA.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor