Googles analysverktyg till hemsidor - en översikt

google flowchart

Google Analytics

Ett av Googles mest kända program som analyserar trafiken på din hemsida. Var kommer mest besökare ifrån? Hur rör de sig på hemsidan? Vilka sidor lämnar de din hemsida ifrån? Google Analytics tar fram rapporter utifrån fem olika perspektiv.

Search Console

Search Console är som en allmänläkare för din hemsida - den ger signal på hur den mår och hur den presterar. Grovt kan man säga att till skillnad från Analyctis som mäter vad som händer på hemsidan, så ger Search Console information kring hur Google ser på hemsidan. Ibland kan det vara många röda signaler inne på Search Console och dessa bör man ta med en nypa salt. Google gör regelbundna uppdateringar som förändrar hur de ser på din hemsida utan att den behöver ha blivit sämre. Exempel på information du får reda på är:

Tag Manager

För att få så relevant data som möjligt i Analytics gäller det att du har satt upp Google Tag Manager på rätt sätt. I Tag Manager får du möjlighet att sätta upp samt konfigurera en rad olika taggar på din hemsida. Dessa taggar gör sedan att man mer i detalj kan spåra hur besökaren rör sig på hemsidan utan att behöva skapa en särskild kod för detta. Taggarna gör också att exempelvis en marknadsavdelning på egen hand kan jobba mer flexibelt med tracking utan att behöva blanda in utvecklare.

Exempel på användbara taggar kan vara

En annan stor fördel är att du kan samla dina ”pixlar” från andra plattformar i Tag Manager, vilket underlättar när du exempelvis även vill följa din aktivitet från Facebook. Med Tag Manager får du en enkel översikt utan att behöva lägga in pixel i själva koden.

Google My business

Egentligen finns det ingen direkt koppling mellan din hemsida och Google My Business men verktyget är ändå användbart för att förbättra dina organiska resultat.

Google My Business ett gratis verktyg som låter företag tydligare definiera sin närvaro i Googles sökresultat och hur företaget syns på Googles kartor. Om ditt företag har uppdaterat information här kommer Google prioritera dess synlighet i det organiska sökresultatet samt även prioritera hur företaget syns på Googles kartor. 

Här är det viktigt att informationen stämmer överens med din hemsida, så att ex. öppettider, adress och telefonnummer är relevanta för de som vill nå företaget. Detta är något som är extra viktigt för företag med mer än ett kontor. Detta går att definiera i Google My Business så att du inte riskerar att förvirra besökare med motstridig information.

Känns det fortfarande förvirrande?

Som ett förtydligande behöver du som företag inte kunna dessa program i detalj, men det kan vara bra att ha koll så att alla program är implementerade och aktiva. Tag Manager kan i vissa fall vara överflödigt om man inte jobbar i detalj med sin data i Analytics, men i så fall bör detta vara ett aktivt beslut. Om du är osäker på hur du ska agera så boka gärna ett möte med oss på webbyrån INKA så kan vi analysera vilka delar du bör satsa på och vilken data som är intressant.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor