Googles analysverktyg till hemsidor - en översikt
Google Analytics
Ett av Googles mest kända program som analyserar trafiken på din hemsida. Var kommer mest besökare ifrån? Hur rör de sig på hemsidan? Vilka sidor lämnar de din hemsida ifrån? Google Analytics tar fram rapporter utifrån fem olika perspektiv.
- Realtid: Här ser du hur trafik rör sig på din hemsida i realtid. T.ex. på vilka geografiska platser besökarna finns och vilka sidor de besöker. Har du mycket trafik till din webbplats kan denna flik vara extra intressant.
- Målgrupp: Denna flik berättar mer om målgruppen som besöker din hemsida. Exempelvis hur många unika besökare du har per månad, hur länge de stannar och hur fördelningen ser ut mellan mobiler, desktop och surfplattor. Denna fördelning är särskilt intressant om du vill optimera hemsidans design för att passa just din målgrupp, något som kan vara extra relevant när det är dags att förnya din hemsidas utseende.
- Förvärv: Denna flik berättar var dina besökare kommer ifrån, dvs. vilka digitala kanaler som genererar mest trafik till hemsidan. Denna flik är viktig att jobba med när du vill ha ökad trafik till webbplatsen.
- Beteende: Vad händer med trafiken som kommer till din hemsida? Fliken ger en bra bild över hur besökarna rör sig på hemsidan och vilka som är de mest populära sidorna. Denna flik är viktig när du funderar på hur du ska bygga upp ditt sidträd och hur du bäst ska kategorisera din information så att din sida blir lättnavigerad och inte upplevs som "rörig".
- Konverteringar: Kanske den viktigaste fliken, men tyvärr den flik många jobbar minst med. Här kan du se hur din hemsida uppfyller de mål företaget har satt upp för sidan. Är det en e-handel handlar det antagligen om ren försäljning, är det en klassisk hemsida handlar det troligen mer om antal besökare som fyllt i ett visst formulär, klickat på något speciellt eller besökt en specifik sida.
Search Console
Search Console är som en allmänläkare för din hemsida - den ger signal på hur den mår och hur den presterar. Grovt kan man säga att till skillnad från Analyctis som mäter vad som händer på hemsidan, så ger Search Console information kring hur Google ser på hemsidan. Ibland kan det vara många röda signaler inne på Search Console och dessa bör man ta med en nypa salt. Google gör regelbundna uppdateringar som förändrar hur de ser på din hemsida utan att den behöver ha blivit sämre. Exempel på information du får reda på är:
- Om Google upplever problem med att indexera hemsidan
- Information kring hur hemsidan presterar på Googles organiska sökresultat. Denna information säger något om exempelvis hur ofta någon klickar på dina organiska länkar, de genomsnittliga placeringarna för olika sökord m.m.
- Vilka andra webbplatser som länkar till din hemsida
- Information kring andra tekniska aspekter som Google kan uppleva som felaktiga. Även om denna typen av "varningar" bör tas med en nya salt.
Tag Manager
För att få så relevant data som möjligt i Analytics gäller det att du har satt upp Google Tag Manager på rätt sätt. I Tag Manager får du möjlighet att sätta upp samt konfigurera en rad olika taggar på din hemsida. Dessa taggar gör sedan att man mer i detalj kan spåra hur besökaren rör sig på hemsidan utan att behöva skapa en särskild kod för detta. Taggarna gör också att exempelvis en marknadsavdelning på egen hand kan jobba mer flexibelt med tracking utan att behöva blanda in utvecklare.
Exempel på användbara taggar kan vara
- Hur många som har laddat ner en viss PDF
- Vilka knappar dina besökare har klickat på
- Hur hemsidans besökare fyller i olika filter
En annan stor fördel är att du kan samla dina ”pixlar” från andra plattformar i Tag Manager, vilket underlättar när du exempelvis även vill följa din aktivitet från Facebook. Med Tag Manager får du en enkel översikt utan att behöva lägga in pixel i själva koden.
Google My business
Egentligen finns det ingen direkt koppling mellan din hemsida och Google My Business men verktyget är ändå användbart för att förbättra dina organiska resultat.
Google My Business ett gratis verktyg som låter företag tydligare definiera sin närvaro i Googles sökresultat och hur företaget syns på Googles kartor. Om ditt företag har uppdaterat information här kommer Google prioritera dess synlighet i det organiska sökresultatet samt även prioritera hur företaget syns på Googles kartor.
Här är det viktigt att informationen stämmer överens med din hemsida, så att ex. öppettider, adress och telefonnummer är relevanta för de som vill nå företaget. Detta är något som är extra viktigt för företag med mer än ett kontor. Detta går att definiera i Google My Business så att du inte riskerar att förvirra besökare med motstridig information.
Känns det fortfarande förvirrande?
Som ett förtydligande behöver du som företag inte kunna dessa program i detalj, men det kan vara bra att ha koll så att alla program är implementerade och aktiva. Tag Manager kan i vissa fall vara överflödigt om man inte jobbar i detalj med sin data i Analytics, men i så fall bör detta vara ett aktivt beslut. Om du är osäker på hur du ska agera så boka gärna ett möte med oss på webbyrån INKA så kan vi analysera vilka delar du bör satsa på och vilken data som är intressant.