Fler följare på Instagram - Så lyckas du!

Instagram

Så får du fler följare på Instagram

Instagram är en bra plattform för att visa att ditt företag är trevligt, kul och mänskligt. Det kan du göra genom att t ex varva produktbilder med bakom-kulissen-bilder från företaget. Tänk på det mer som att du bygger på ditt varumärke än som en säljkanal för annonsering så har du mycket att vinna.

Du behöver skapa innehåll som attraherar och bjuder in din målgrupp. Bäst blir det om du utgår från vad som är intressant för era följare samtidigt som du visar vad företaget står för:

Genom att både tala till följarnas hjärta och hjärna bygger du relationer. Det gör dina följare mer benägna att gilla och kommentera vilket gör att de är ett steg närmare att bli kunder, men kanske också att bli t ex anställda eller samarbetspartners.

tips fler följare Instagram

 

Ovan: Titta på det stora företagens konton för att få inspiration

Använd rätt hashtaggar och bli hittad på Instagram

Genom att använda hashtaggar kategoriseras dina inlägg och blir sökbara (förutsatt att du har en publik profil för annars är det ganska meningslöst med hashtaggar). Det gör att du kan få större spridning på inläggen och de kan ses av fler än dina följare.

Det finns ett stort antal etablerade hashtaggar såsom populära #picoftheday som har använts över 440 miljoner gånger. Är det en för etablerad hashtagg är det lätt att drunkna i massorna. Det går att googla fram sammanställda listor med hashtaggar för olika kategorier och utgå därifrån. Om du lyckas pricka in hastaggar som har mellan 10.000-100.000 bilder så finns det goda chanser att hamna ”top 9” på den hashtaggen.

Det kan även vara en god idé att skapa några egna unika som passar er, och som även följare blir inspirerade att använda. Se till exempel #ikeakök.

För ett företagskonto rekommenderar vi att du hittar 15-20 hashtaggar som är relevanta för ert företag som du använder regelbundet. Använd sedan 3-5 hashtaggar per inlägg.

Tänk på att hashtaggarna ska:

Tvärt emot vad som ofta sägs spelar det ingen roll för algoritmen om du lägger dina hashtaggar i ditt inlägg eller i en kommentar direkt efter inlägget. Det är en fråga om tycke och smak.

Var social på Instagram

Sociala medier är digitala mötesplatser och kommentarer är en naturlig del av det. För att nå ut i sociala medier så behöver du vara social – och faktiskt avsätta tid för det. Det går inte att skapa en profil, börja posta inlägg och sedan vara nöjd. Kolla runt efter konton som har med ditt företag, din målgrupp eller bransch att göra som kan vara intressanta och följ dem. Gilla och kommentera bilder – det är så du bygger relationer och får följare.

Precis som du svarar i din telefon när det ringer så svarar du på kommentarer i sociala medier. Tänk på att när du svarar så kommer ditt svar inte bara läsas av den som du svarar, utan potentiellt av alla som får upp ert konto i sitt flöde.

Några saker att tänka på när du svarar i sociala medier:

Våga testa!

Det har tillkommit många nya finesser sedan Instagram startade. Numera kan du lägga flera bilder i samma inlägg, använda stickers, måla, skriva, geotaggar, köra Instagram Stories, polls, InstaTV och mycket mer. Tycker du att det känns läskigt att ta ut svängarna på Instagram? Skaffa då ett sk ”finsta” – ett fakeinstagram-konto där du testar funktionerna.

Avslutningsvis – tänk på att få engagerade följare är bättre än många oengagerade. Instagrams algoritm fokuserar på följarna och hur de engagerar sig i ditt konto.

*Enlig Internetstiftelsen i Sveriges årliga mätning av svenska folkets Internetvanor så använder 83% sociala medier. Facebook är fortfarande den största plattformen med 76% av användarna, medan Instagram kommer på andra plats med 60%. Av de sociala medierna ökar dock Instagram mest (7 procentenheter) och användningen ökar i alla åldersgrupper. Håller utvecklingen i sig kommer Instagram vara lika stort som Facebook (eller större) om 3 år. Läs mer här.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor