Digitala trender 2019 med 5 handfasta tips
1.Transparens på riktigt
Millennials samt många andra målgrupper har alltid föredragit företag som ger en transparent bild av sitt varumärke. Ca 90% av personer födda på 80- och 90-talet säger att autenticitet är en viktig aspekt när man väljer vilket eller vilka varumärken man föredrar. Inte så konstigt när många av de populäraste varumärkena finns i olika flöden på Instagram. I dagens digitala brus gäller det att hitta det som engagerar och skapar interaktion. Dels för att skapa ett intryck på målgruppen, och dels för att algoritmerna på sociala medier premierar inlägg som får många likes och kommentarer. Vad som exakt funkar får du testa på din egen målgrupp men
våga testa nya grepp i hur du beskriver ditt företag.
OVAN: Bill Gates bjuder på en personlig historia och bild på Instagram
Hur påverkar detta ditt företag? Mycket beror ju på hur din målgrupp ser ut, men jag kan med all säkerhet säga att personlig annonsering kommer att öka. Omfattningen kan givetvis variera. Men oavsett om det handlar om VD-brev eller er närvaro på Instagram bör det ge ett personligt perspektiv av ert företag eller varumärke. Nyckeln är att hitta ett engagerande historia som skapar existensberättigande för det du erbjuder. Centralt är också att hitta ett bra och äkta bildmaterial som sticker ut när t.ex. LinkedIn kryllar av bildbanksbilder. Tänk även på att all kommunikation inte behöver vara dagsaktuell, så försök hitta ämnen och perspektiv som håller över tid. Genom detta kan du planera dina inlägg/artiklar en bra tid i förväg och på så sätt skapa kontinuitet och relevans på sikt.
2. Storytelling har blivit ”story selling”
Att bygga en historia kring ett företag eller varumärke har vi gjort länge och på många sätt är det svårt att vara unik idag. Många företag har redan lanserat en film som visar på företagets kärnvärden och berättar dess historia. 2019 handlar det om att ta nästa steg och skapa historier som säljer och som når igenom bruset av all kommunikation på Internet. Rörligt material är framtiden av content marketing. 80% av alla som använder sociala medier gör det via sina mobiltelefoner och under 2019 kommer videomaterial ta upp 80% av all internettrafik.
Hur påverkar detta ditt företag? Då måste ni tänka om när det kommer till att kommunicera och skapa innehåll. Idag finns det mindre utrymme och tid för subtila budskap som bygger varumärke över tid. Vill du generera ökad försäljning ska du vara tydlig i ditt budskap och gärna prata produkter och fördelar och kanske inte så mycket varumärke. Våga använda humor och att göra det oväntade, att bara vara välkammad ger inte fullt genomslag. Enligt ”Think With Google” kan detta typ av grepp öka försäljningen flera gånger gentemot om man bara pratar varumärke. Rörligt material fortsätter att vara hett så tänk på formatet när du tar fram detta. 94% håller sina mobiler vertikalt när de tar del av innehåll på sociala medier och därför bör filmer och bilder vara anpassat för detta. Tänk även på hela kundresan där steget måste vara lätt från film/content till att bli kund eller köpa. Ju mer plats mobilen tar som kanal desto mer utsatt är din målgrupp för att bli avbruten så att du missar ett köp eller konvertering.
3. Dags att skapa syfte för din data
Ofta får jag höra från kunder ”Att mäta data är jätteviktigt”. Jag håller med, men ytterst sällan ser jag en konkret handlingsplan baserad på data med regelbunden uppföljning. Vanligast är det inom Google Ads där man löpande utvärderar annonser och anpassar efter de som presterar bra och dåligt. Men ytterst få kunder jobbar t.ex. aktivt med Analytics och skapa nyckeltal att dra slutsatser kring. Visserligen har det blivit ett överdrivet ”buzz-word” med att mäta sina data. Om man är ett litet eller mellanstort företag kan det vara svårt att ha tillgång till tillräcklig datamängd för att kunna dra relevanta slutsatser. Att arbeta aktivt med detta kräver också resurser vilket man ska vara medveten om.
Hur påverkar detta ditt företag? Under 2019 bör du fokusera på att skapa syfte med din samlade data. Tänk inte för stort utan börja i en begränsad omfattning där balansen mellan input och output är rimlig. Börja t.ex. med att ta fram några nyckeltal i Analytics där du kan se förändring över tid. Successivt kommer du få ökad förståelse för hur din data är relevant och hur du kan öka omfattningen av vad du analyserar. Betydelsen av data kommer bara öka i framtiden och därför är det viktigt att skapa en know-how i företaget.
4. Optimera dina bilder
Likt data ökar antalet bilder på Internet hela tiden. För en effektiv kommunikation är rätt bilder avgörande. Statistik visar att om människor bara får höra ett stycke information har 90% glömt bort det några dagar senare, om de vår en relevant bild kopplat till budskapet är det hela 65 % som kommer ihåg stora delar av budskapet några dagar senare. När Google utvecklar sin bildsök mer och mer och användandet ökar gäller det att synas hos den relevanta målgruppen.
Hur påverkar detta ditt företag? Nu är det dags att börja optimera bilder fullt ut. För många företag tar inte bildoptimering och Google bildsök på allvar även fast det finns tydliga trender hur fler och fler söker via denna kanal. Det är dags att se över hur ditt företag syns och placerar sig på dessa sökresultat. Ett första steg är att lägga alt-texter(alternativ text) på alla dina bilder så att Google får ökad förståelse för vad bilden innehåller. Texten ska beskriva bildens innehåll på ett kort och kärnfullt sätt. Ett bonustips är att du bör se över så att alla dina bilder är optimerade viktmässigt. Detta blir mer relevant med all mobil surfing och när Google tar ökat hänsyn kring detta.
5. Fixa det enkla innan du funderar på nästa trend eller nyhet
Om du håller på med digital kommunikation kan det knappat ha undgått dig det enorma utbud det finns av olika stöd och program. Det är lätt att fastna för alla möjligheter men kanske svårt att lyckas fullt ut. Mitt förslag är att ni som företag börjar från början och ser över om ni gör grunden rätt i era digitala kanaler. Är er hemsida mobilanpassad efter målgruppen? Är er hemsida SEO-anpassad? Tittar du igenom Google Analytics regelbundet? Har du bra och äkta bildmaterial när du delar i sociala medier? Har ni relevanta call-to-actions på hemsidan? I en tid där det finns fler ”digitala lösningar” än någonsin är risken större att flera företag tar ett för stort grepp som inte håller hela vägen. Men om du kan avgränsa och göra grunden rätt finns där mycket att vinna då det ofta är en förutsättning för framgångsrik digital kommunikation.
Summering
Trender kommer och går och en del av dessa når aldrig små- och mellanstora företag då dessa ofta agerar i en värld med begränsade resurser. Det finns ingen mening att satsa på röstsök om din hemsida inte är optimerad för mobilen på rätt sätt. Men vissa trender är oberoende av storlek för företag och återkommer år till år. Att t.ex. vara transparent i sin kommunikation är en given framgångsfaktor idag, men sannolikt även om 5 år. Med ärlig och trovärdig kommunikation kommer du väldigt långt, så länge du håller vad du lovar. Men ofta är det personerna man väljer, även i en affär inom B2B, så det finns all anledning att lyfta fram det mänskliga. Titta även över din kommunikation generellt. Även många små företag har vid det här laget arbetat med digitalisering i olika former under flera års tid. Då är det viktigt att reflektera över vad man lärt sig och vad som är grundstenarna i en effektiv kommunikation. Fokusera på dessa och gör dem bra så kommer du lyckas med din kommunikation oavsett vilka trender som kommer och går inom de närmaste åren.