Digitala måsten för små- och mellanstora företag 2018
För som mindre företag har man oftast begränsade resurser och det är avgörande att fokusera på de insatser som ger bäst utväxling för din verksamhet. Den stora utmaningen är ofta att verkligen fokusera och bli bra på något. Om t.ex. dina kunder surfar med mobiler ska du verkligen utvärdera detta mot att förbättra din webbplats och genomföra de förändringar som krävs.
De viktigaste digitala begreppen 2018
Nedan listar vi några av de viktigaste begreppen du bör ha koll på.
Mobile first
Är du trött på begreppet ”mobile first”? Visst har det tjatats om ett tag, men ytterst få tar begreppet på allvar. Dels handlar det om att skapa en design som maximerar besökarens upplevelse i den mobila plattformen. Dels handlar också om att koda på ett sånt sätt att man optimerar hastigheten för plattformar som kanske inte har lika snabb uppkoppling. Hela vårt surfbeteende har förändrats och för de allra flesta är mobilen den primära plattformen och därför måste hemsidor och webbshopar anpassa sig till detta.
GDPR
I många år har personuppgiftslagen, PUL, styrt hur och vem som får hantera personuppgifter. Nu går vi in i en ny tid för från och med 25 maj 2018 är det GDPR – General Data Protection Regulation – som slår fast reglerna för all form av behandling av information som direkt eller indirekt kan knytas till en person. För myndigheter, företag och organisationer kan detta komma att betyda en hel del förändringar. I en tid där vi gärna samlar digitala fotavtryck blir detta en utmaning för olika hemsidor och webbshopar. Du måste helt enkelt se över vilken information du samlar och om den är relevant. Du måste även ha tydliga rutiner för hur du agerar vid dataintrång m.m.
Ökad digital säkerhetUnder flera år har Google tagit tydligare ställning mot att skapa en säkrare miljö på Internet. En del i detta är man nu tydligare märker icke-säkra domäner, dvs. de som inte har ett SSL-certifikat på sig. Utöver detta ökar även säkerhetshoten generellt. Därför behöver företagens IT-avdelning samarbeta tätt med driftspersonal, utvecklare och andra experter för att se till att såväl företagets som kundernas uppgifter är skyddade.
Djupare innehåll
Under en längre tid har enklare och mer engagerande innehåll dominerat sociala medier. Men under 2018 kommer innehållstrenden att förändras emot att skapa djupare innehåll som är mer kunskapsbaserat. Många företeelser är mer komplexa idag och därför är det viktigt att man som leverantör delar sin kunskap och hjälper sina kunder att fatta mer avvägda beslut. Tänk även på att din kunskap behöver spridning. Ta hjälp av Google och Sociala medier för att hitta rätt målgrupp.