Annonsering på Facebook och Instagram
För att komma igång med Facebook annonser så behöver du skapa ett Ad Manager-konto och även en Facebook Pixel.
Facebook Pixel är en liten kodsnutt som du lägger in i <header> på din hemsida, detta hjälper dig att samla in data till ditt Facebook Ad-konto som i sin tur gör det möjligt för dig att skapa en remarketingkampanj eller skapa en “look-a-like audience”.
Remarketing är en av de mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra på. Det innebär att du riktar dina annonser mot personer som har visat någon form av intresse för ditt företag tidigare och redan är medvetna om vad ditt företag erbjuder.
En “look-a-like” audience är en av de stora fördelarna med att annonsera på Facebook, med hjälp av Facebooks algoritm kan du skapa en ny publik som liknar de som har utfört den åtgärd som är syftet med din annons.
Campaign
I Campaign kan du ställa in hur mycket du vill spendera på vald kampanj, här ställer du också in vilken typ av kampanj du vill köra, till exempel en kampanj som är inriktad på Brand Awareness, då visas annonsen för personer som har störst chans att minnas ditt företags namn till exempel.
En annan typ av kampanj man kan skapa är en konverteringskampanj, då visas dessa annonser för personer som Facebook anser har störst chans att utföra den åtgärd som du har ställt in som konvertering. Detta kan vara att kolla på en video på din hemsida, registrera sig på ditt nyhetsbrev eller till och med genomföra köp på din sajt.
Eftersom Facebook samlar in så pass mycket data om sina användare är det möjligt för dem att utföra denna algoritmen och hitta användare som passar in på den målgrupp du valt.
Ad Set
Nästa steg är Ad Set. Det är här du bestämmer vart du vill driva trafiken, om du vill att användarna ska besöka din hemsida, en app eller kontakta dig via Messenger. Du kan även ställa in vilka tider på dagen som du vill att annonserna i valt Ad Set ska visas.
Det är även i Ad Set som man bestämmer sin Audience. Man kan basera sin Audience på ett antal olika kategorier som plats, ålder, kön och “detailed targeting”. Det sistnämnda är en av anledningarna som gör Facebook annonser så effektiva, här kan ställa in att annonsen endast ska visas för personer som t.ex gillar en specifik sida, har ett speciellt intresse eller använder sig utav ett speciellt program som Spotify.
Du kan även spara och skapa Custom Audiences i Ad Manager och använda dessa till andra Ad Sets.
Med hjälp av Facebook Pixel data kan du också rikta annonserna mot användare som har besökt din hemsida eller facebooksida, kollat på någon av dina videos. Detta kan du göra genom att skapa en Custom Audience som är baserad på din data som samlats in av Facebook Pixel.
Under placements, väljer du vilka typer av annonser som ska visas. Det finns många olika att välja mellan som Stories, Feeds, In-article, Search och Messages. Man kan givetvis välja alla om man vill det, men då storleken skiljer sig i de olika annonserna är det viktigt att man anpassar bilden eller videon man vill visa för varje Placement.
Ad
Sista steget är själva annonsen och här väljer du vilken sida du vill marknadsföra på både Facebook och Instagram.
Här bestämmer du även vilket format din annons ska ha, det kan vara endast en bild eller video, en “karusell” eller en “samling”. Och här väljer du också vilken bild eller video du vill använda i din annons.
Du kan ställa in texter och destination på din annons, dvs om du vill skicka användarna till en hemsida eller din Facebook sida till exempel, vilken typ av Call to action du vill ha på din annons och här kan du även ställa in Conversion tracking med din Facebook Pixel.
Sammanfattning
Det finns god potential att satsa på annonsering med Facebook och Instagram, det är väldigt stora plattformar med miljontals användare vilket innebär att man kan nå ut till extremt många människor, det gäller bara att ta reda på sin målgrupp. När man väl har gjort det så kan man möjligen få väldigt bra resultat.