7 innovativa trender för webbdesign 2020
1. ”Dark mode”
Förr var det ljust och fräscht som var på tapeten. Nu har pendeln svängt och det trendigaste man kan tänka sig är totalt mörker. Mörk design är inte så tråkigt som det låter utan har en rad fördelar. Ett svart färgtema får accentfärger att träda fram ännu tydligare och skapar spännande kontraster. Svart är även vilsamt för ögat och sparar energi på olika enheter då det drar mindre energi.
Ovan: Exempel på hur mörkt färgtema skapar effektfull stämning
2. Det ofullkomliga skapar det unika
Efter en tid med perfekta grids har det skapats intresse för det som sticker ut och inte känns lika organiserat. Exempel på detta kan vara handritade element som nästan känns lite slarviga. Detta för att skapa en ”äkta” känsla som känns genuin.
3. Iögonfallande 3D-element
3D-element har alltid varit ett spännande grepp för att skapa en annorlunda känsla kring olika designelement. Men länge har det primärt varit fastighetsbolag och arkitekter som har haft resurser att jobba med dessa element. Men i takt med att kunskapen ökar och att 3D-programmen blir mer lättarbetade skapas en ny trend med spännande design. Genom att leka med både sinnet och ögat kan man skapa intresse för produkter och koncept som annars kan uppfattas som ganska tråkiga.
Ovan: Genom att skapa innovativa 3D-element kan man skapa extra intresse för ett budskap
4. Mjuka skuggor och flytande element
Sedan Apple kom med sitt koncept för ”flat design” har skuggor inte haft en hög status inom den digitala designen. Men nu är tiden mogen för att leka med dessa effekter för att få mer spännande visualisering. Genom att lägga långa skuggor kan du ge sken av att olika grafiska objekt svävar i luften.
5. Blanda foto med grafik
Att leka med både foto och grafiska element kan verkligen lyfta fram och förtydliga budskapet i en bild. Det kan också skapa en bra balans mellan transparent avbildning och lekfull kreativitet. Om man jobbar med produkter kan det förstärka känslan kring det genuina mänskliga och handritade. Om man vill belysa något mer konceptuellt kan man t.ex. rita ut nyckeltal som visar hur en tjänst gör skillnad i verkligheten.
Ovan: Genom att rita på bilden kan man i detta fall lyfta fram relevanta nyckeltal på ett spännande sätt
6. Maskning av text och bild
Detta är ingen ny teknik men känns väldigt fräscht år 2020. Genom att låta bilder lysa igenom när du skriver ett budskap kan detta förstärkas på ett effektivt sätt. Varför inte ta det ett steg längre och lägga en rörlig film bakom? Detta kan skapa en nyfikenhet som sticker ut.
7. Ritad vektorgrafik
Denna stil har varit mycket populär under 2018 och 2019. Den håller än men vill man göra det ännu mer innovativt gör man rörliga illustrationer som förstärker budskapet. Detta görs enklast som en gif-animation och ger en extra känsla till skillnad från vanliga ikoner.
Sammanfattning
Att definiera vad som trendar år till år kan vara svårt. Det kan t.ex. skilja sig mycket från olika branscher och kundsegment. Men med hjälp av ovanstående 7 punkter har du några stilsäkra tips att utgå ifrån, och det handlar inte om att kombinera alla samtidigt, utan att plocka små element som lyfter den design som känns rätt för just ert företag.
20 år har gått sedan millennieskiftet och det mesta har redan designats men så länge du gör det med känsla kan vilken stil som helst kännas rätt så länge det funkar för målgruppen. Vi som webbyrå är väldigt noggranna med att alltid sätta användaren först, framför det absolut senaste och trendigaste. För om inte användaren upplever strukturen och navigationen som enkel och positiv spelar det ingen roll hur ”snygg” eller ”trendig” din design är. Den uppfyller inte syftet att guida besökaren till målet på webbplatsen.
Vill du snacka mer grafisk design eller webb? Tveka inte att kontakta någon av oss på webbyrån INKA.