5 tips kring Google’s Helpful Content Update

colorful messy image

Den sk. “Helpful Content Update” är en algoritmuppdatering från Google som hjälper till att belöna innehåll som ger webbplatsbesökaren svar på sin fråga eller varför de söker efter ett visst ämne. Denna uppdatering är en indikation på att webbplatser kan “skada” sin synlighet om det finns alltför många sidor som anses vara "ohjälpsamma" eller inte tillfredsställa besökarens behov.

Uppdateringen lanserades den 25 augusti 2022 på engelska och slutfördes den 9 september 2022 då den ska ha fått fullt genomslag på Google. Det återstår att se hur lång tid det tar innan det får fullt genomslag på svenska sökmotorer, men det är helt klart på gång. För att hjälpa er som jobbar med sökmotoroptimering och webbplatser att bättre förbereda sig för den här uppdateringen har vi tagit fram några tips som gör det lättare att navigera enligt nya de förutsättningarna. Dock är detta endast kvalificerade förutsägelser baserade på annan kunskap från Google som vi testat innan. När uppdateringen fortsätter att rullas ut kommer det efter hand att finnas mer data kring vilka typer av webbplatser detta påverkar och vilka strategier som fungerar bäst. Som vanligt får man applicera “Trial, Error, and Success” när det kommer till Googles något diffusa ramar. Men här kommer några allmänna tips.

1. Håll dig till ett relevant ämne

Med denna uppdatering är det viktigare än någonsin att hålla sig till sitt ämne och göra det ganska snävt. Det är avgörande att du erbjuder relevant information och ett svar på den fråga som din målgrupp faktiskt söker efter. Om du fyller ut din artikel eller sida med ovidkommande information kommer du sannolikt bli straffad för detta. Googles försöker säga att du ska hålla dig till ditt expertområde som skapar värde för besökaren.

2. Undvik massproducerat innehåll med låg kvalitet

Ett av de största hoten mod Google affärsmodell är massproducerat innehåll med låg kvalitet. Föreställ dig om de topprankade resultaten alla var dåligt skrivna artiklar från domäner med hög auktoritet som hade genererats av artificiell intelligens. Innehållet kanske inte hjälper användaren att uppnå sitt mål, men webbplatsens auktoritet kunde hjälpa sidan att stå högt i sökresultaten. Resultatet skulle bli en dålig användarupplevelse inom Google Sök och med tiden kan det finnas en risk för att sökare migrerar till andra plattformar. Denna strategi blir kanske som tydligast inom e-handel där det är lätt att skapa massproducerat innehåll med tydliga ämnen.

3. Dela din egenförvärvade kunskap

Google vill att deras sökmotor ska bestå av relevant och nyskapande innehåll. Därför är det viktigt att du inte bara skriver om utan även bidrar med nya erfarenheter som du faktiskt själv upplevt och kan dra slutsatser av. Det är svårt att säga hur Google ska bedöma detta då deras algoritmer och analysverktyg är långt mer avancerade och sofistikerade idag än vad vi kan föreställa oss. Men genom analys och användarflöden kan de säkerligen bedöma var besökaren erhåller sin förstahandsinformation. Därför kan man anta att Google kommer premiera dem som skapar nytt innehåll som bidrar till ett ämne på Internet.

Bill Slawski skriver en spännande artikel om konceptet med sk. “informationsvinstpoäng”. I den här artikeln berättar Bill om hur Google letar efter nytt nettoinnehåll i nya artiklar som läggs till i indexet: "En informationsvinstpoäng för ett givet dokument indikerar "ytterligare information som ingår på en sida utöver informationen på andra sidor som redan har presenterats för användaren." Google syftar till att skanna efter liknande information på flera olika sidor och artiklar där man potentiellt belönar de platser som tillhandahåller innehåll som användaren sannolikt inte har sett tidigare.

Google Analytics

Ovan: Om du hittar stöd för dina teorier eller strategier i Analytics visa gärna det för att underbygga att du faktiskt är en "expert" inom området

4. Förlita dig inte bara på text

När en del kunder skapar innehåll tänker de ofta bara text. Men det är endimensionellt att bara tänka så. Dels för att besökarens upplevelse förhöjs genom visualiseringar i form av bilder och filmer och det skapar ett större engagemang på webbplatsen. Det skapar också ett förtroende vilket kan generera fler klick till andra delar av din webbplats. Men också för att synligheten breddas till fler sökmotorer och organiska resultat. Att t.ex. driva trafik via Google Bildsök kan vara mycket effektivt där vissa illustrationer kan få stor spridning.

5. Försök inte svara på en fråga som inte har ett svar

Kanske låter uppenbart men ett klassiskt exempel på detta är sidor som utger sig för att ha svaret på när nästa Iphonemodell kommer men när man läst texten är det uppenbart att de har lika lite information som jag själv. Men det kan vara bra att ha detta i bakhuvudet när man skriver andra artiklar och texter. Dvs. om du inte känner att du kan producera ett bra svar så kanske artikeln inte är vinklad på rätt sätt. För om du ska få genomslag på Google ska ditt innehåll uppfattas som relevant och intressant vilket brukar leda till spridning och länkning.

Slutsats

Mycket av ovanstående resonemang kanske framstår som logiskt för dig som vill bidra med relevant och underbyggt innehåll. Ska man vara krass så kanske denna uppdatering slår hårdast mot stora e-handels- och affiliatesidor där det mer handlar om massproduktion av innehåll än mindre “contentskapare” som uppdaterar sin blogg. Men faktum kvarstår att relevant och starkt innehåll blir allt viktigare på Google. Det kanske blir ännu tydligare för mindre språk som t.ex. svenska där konkurrensen varit svag under många år.

Men jag tycker att du som vill lyckas med ditt innehåll ska följa denna uppdatering noga och se vilka resultat det ger vid nya uppdateringar. Kanske finns konkurrenter framför dig i sökresultatet som på ett bättre sätt möter Googles nya krav. Som vanligt kommer man långt på att vara nyfiken och kreativ kring Googles olika riktlinjer men om man utgår från besökarens behov brukar man landa rätt.

Hör gärna av dig!

Inka Og

Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.

Övriga frågor