5 digitala trender som kan skapa mer affärer för dig 2015
Årets första kvartal har rusat iväg och snart är vi inne i maj. När tiden går fort är det lätt att tappa det strategiska tänket. Men vad vill du lyckas med digitalt som du inte gjorde föregående år? Vi på webbyrån INKA rör oss i en digital sfär som är väldigt föränderlig. Nya perspektiv och aspekter dyker ständigt upp och kan försvinna lika snabbt. Därför bör man alltid vara lite kritisk innan man hoppar på det ”nya”. Visst kan man alltid testa, men ofta är det en fråga om prioriteringar och resurser. Därför har vi tagit fram 5 digitala trender för 2015 som vi vet fungerar och skapar framgång. För det är bättre att du väljer ut ett fåtal aktiviteter och försöker genomföra dem med kvalitet, än att försöka göra ”allt” utan någon direkt fokus.
1. Skapa innehåll på din webb
Vi har tjatat om det innan, men sk. ”content marketing” är här för att stanna. Grunden i en framgångsrik digital kommunikation är frekvent uppdaterat innehåll.
2. Jobba med rörligt innehåll
Aldrig har vi konsumerat så mycket rörligt innehåll som nu. Det räcker med att besöka Facebook så handlar varje uppdatering om en film du ”måste” se. Försök fundera hur du kan använda detta till din fördel i din verksamet? Vilken typ av information kan spridas på detta sätt?
3. Tänk mobilt ett steg längre
Att hemsidan ska vara mobilanpassad har stått klart sedan länge, men nu är det dags att tänka hur den ska vara mobilanpassad. Vilka funktioner bidrar med ett värde mobilt? Handlar det om att snabbt hitta ett telefonnummer eller vill kunderna göra en kalkyl på Ipaden? Se styrkan med det mobila formatet.
4. Skaffa bättre bildmaterial
Idag läser inte besökare främst din hemsida, utan de ”scannar” den. Detta innebär att varje informationselement får mindre tid och därför gäller det att kommunicera på ett snabbt och enkelt sätt. En bild skapar snabbt en känsla och med ett bra bildmaterial effektiviserar du din kommunikation. Så tänk på att ha många bra bilder nära till hands.
5. Tänk konvertering
Våga sätta mål för din hemsida eller dina digitala kampanjer. Differentiera din konvertering och sätt olika prioriterade mål. Ett köp är ofta bäst, men vad är det minsta du kan få ut av dina besökare eller mottagare? Kanske en ”Facebook-like” eller att de i alla fall besöker en viss sida?
Men för att lyckas krävs främst ett strategisk och kontinuerligt arbete där man successivt ökar förutsättningarna för att lyckas digitalt. Inledningsvis kan alla digitala möjligheter kännas överväldigande, men det är bättre att fokusera på några få och göra dem ordentligt.
Lycka till och hör gärna av dig till oss på webbyrån INKA Interactive om du har frågor eller vill ha strategiska råd.