Så skapar du fler leads från din hemsida

Många benämner hemsidan som säljaren som jobbar för dig 24/7 och som aldrig behöver vila. På många sätt är det helt rätt. Nu när mobila googlingar slår i taket vet vi aldrig var kunden gör research eller förbereder ett köp. Studier från Google visar att upp emot 42% inom B2B inleder sin köpresa via mobilen och det sker både hemma och på jobbet. Därför är det viktigt att din hemsida är anpassad för att möta besökaren på rätt sätt oavsett ”device”. Mycket handlar om att vi idag måste omvärdera våra kunders köpbeteende. Den moderna kunden är en informationssökare som är påläst om vad den köper och det gäller att redan i ett tidigt stadium attrahera dennes uppmärksamhet.

Fem knep som ökar antalet leads från hemsidan 

1. Tala till besökaren

Med ett klassiskt "Inifrån-och-ut"-perspektiv kanske det känns självklart vem ni är som företag och varför man bör anlita er. Men tänk på att dagens Internetkonsument blir utsatt för tusentals budskap varje dag så det gäller att nå fram på ett bra sätt. Detta görs bäst genom att ”tala” direkt till besökaren med text och bild. Var inte rädd för att använda rubriker som exempelvis ”Vi kan hjälpa dig med…” eller ”Berätta ditt problem för oss och vi berättar lösningen”. Om detta stöds med en relevant bild som känns äkta är sannolikheten större att besökaren känner förtroende för er och er hemsida. Med högt förtroende är sannolikheten större att kunden hör av sig.

2. Formulären är din viktigaste säljare

När kunden gör research på din sida är det formulären som är deras närmaste kontaktyta. Därför är det väldigt viktigt att de är utformade på rätt sätt. Det kan vara bra att utforma dem på olika sätt så att du kan testa dig fram vad som funkar bäst. Ofta är det effektivt att koppla ihop dem med en bild och en personlig uppmaning. Exempelvis ”Jag är specialist på digital kommunikation. Kontakta mig om du har frågor!” och så en bild på relevant person. Glöm inte heller ett tydligt telefonnummer - det kan vara avgörande om kunden vill komma i kontakt fort.

3. Rätt information till rätt målgrupp

Med dagens ökade informationsutbud har det aldrig varit viktigare att presentera rätt information till rätt målgrupp. Tänk på att koppla ihop besökarens intention med rätt del av din hemsida. Om någon till exempel googlar ”Bygga e-handel” ska du helst skicka dem till en undersida om e-handel och inte startsidan.

4. Visualisera så vackert som du kan

Bilder säljer och kan du koppla ihop ett bra budskap med en attraktiv bild är mycket vunnet. Beroende på budget kan det variera hur ambitiös bildstrategi man kan ha på en hemsida. Om man måste prioritera ska man satsa på bra material på de sidor som man vill ska konvertera. En bra bild på "Kontakt"-sidan kan vara avgörande för om kunden hör av sig eller inte.

5. Presentera det viktiga i en lista

För att konvertera rätt på webben är relevans och förtroende det viktigaste. Lyft därför fram det viktiga i ditt budskap i en lista. Det kan både handla om en punktlista med olika viktig information eller en horisontell lista i kombination med ikoner. Genom detta kan du på ett tydligt sätt visualisera för besökaren vad som är viktigt och relevant med informationen.

Slutsats

Många punkter kan kännas självklara men faktum är att det är ganska få hemsidor som lever upp till det hela vägen. Känns det som (för) mycket jobb att få ordning på bör du i alla fall välja ut dina fem viktigaste landningssidor och optimera dem utifrån ovanstående punkter. Oftast kommer merparten av konverteringarna från ett fåtal sidor. Utmaningen inom B2B är att ett litet antal leads kan vara värda väldigt mycket pengar, så det kan vara kostsamt om man inte maximerar sina möjligheter. Surfa gärna runt på sidor som liknar din egen och se vad som känns som ”rätt” kommunikation för dig. Testa gärna detta och utvärdera efter hand.